V Česku přibývá nemovitostí na prodej. Nejrychleji za posledních 8 let

Množství bytů, rodinných domů i pozemků k prodeji je v České republice nejvíce za posledních 8 let. Podle statistik společnosti GarantovanyNajem.cz se nabídka v Brně za uplynulých 8 měsíců zvýšila o 86 %, v Praze pak o 16 %. Prodávaných nemovitostí bude podle odborníků na trh realit z GarantovanyNajem.cz v následujících měsících ještě významně přibývat. 

Nabídka nemovitostí k prodeji strmě roste, a to zejména ve velkých městech. V Praze je aktuálně k dispozici 6600 bytů na prodej, v Brně pak 1300. Ještě v říjnu 2021 se přitom v hlavním městě prodávalo 5700 bytů, v Brně dokonce pouze 700. Údaje vyplývají ze statistik společnosti GarantovanyNajem.cz. „Rychlost, s jakou přibývají byty na prodej, je nevídaná. Zdaleka však nedosahuje vrcholu z roku 2014, kdy bylo v Praze k dispozici 13 tisíc bytů na prodej. Očekáváme proto, že během následujících měsíců bude nemovitostí na prodej ještě přibývat,“ uvádí Viktor Mejzlík, spoluzakladatel služby GarantovanyNajem.cz.

Ochota zlevňovat je velká

Podle Mejzlíka dnes navíc prodej nemovitosti zabere významně více času než v uplynulých letech, a to nejčastěji od 3 do 6 měsíců. To může při současných vysokých úrokových sazbách představovat pro řadu majitelů problém. „Majitelé, kteří chtějí nemovitost prodat rychle, jsou nuceni jít s cenou skokově dolů, klidně o 500 tisíc až milion korun. Ochota zlevňovat je nyní opravdu velká,“ komentuje Mejzlík.

Ceny nemovitostí po dlouholetém zdražování stagnují

To, že ceny nemovitostí začínají postupně stagnovat, dokládají data z portálu Realitymix.cz. V Praze v červenci klesla průměrná meziměsíční cena za 1 mo 0,9 %, v Brně o 2 %, v Liberci a Plzni dokonce o více než 4 %. Průměrný meziroční nárůst cen za 1 mv krajských městech se v červenci pohybuje okolo 18 %. Ještě v březnu letošního roku přitom dosahoval 30 %.

Na ceny nemovitostí tlačí vysoké úrokové sazby i rekordní ceny energií. Přibližně 40 tisíc lidí letos čeká refinancování hypoték. Při aktuální úrokové sazbě jejich měsíční splátky mohou narůst až o 50 %. Dostáváme se tak do situace, kdy řada lidí bude nucena uvažovat nad tím, zda nemovitost nebude lepší prodat. To se týká zejména majitelů investičních bytů, kteří mají nemovitost zatíženou hypotékou. Aby totiž měla investice do nemovitostí smysl, musí mít návratnost okolo 5–6 %. To je v současné situaci prakticky nemožné,uzavírá Mejzlík.

Zdroj: GarantovanyNajem.cz

Rubrika
redaktor

6241

reklama

Nejnovější články

V uplynulém roce se na brněnském trhu prodalo nejméně novostaveb za poslední dekádu jeho sledování. Celkem 535 bytů v hodnotě 3,6 miliardy korun. Ceny přesto v průběhu roku neklesly a drží se na úrovni 130 000 Kč za metr čtvereční podlahové plochy. Prodejci hlásí oživení trhu, které nastalo v druhé polovině roku. V novém roce odborníci očekávají zlevnění úvěrů, růst poptávky i mírný růst cen, a to jak u starších, tak nových bytů. Údaje vyplývají z pravidelné analýzy brněnského trhu novostaveb, kterou připravuje společnost IMPERA styl.

Zásadní proměna čeká druhé nejvytíženější nádraží v Brně. Železniční stanice Královo Pole projde masivní rekonstrukcí, která přinese komfortnější cestování díky nové hale i přestavěnému kolejišti. Všechna nástupiště budou bezbariérová a nynější podchod se prodlouží až na ulici Myslínovu. Hotovo má být zhruba za dva roky.

Víc než šest set parkovacích míst uvnitř i venku včetně dvou desítek nabíjecích stanic pro elektromobily – to přinese vybudování parkovacího domu na Šumavské. Nyní dělníci pracují na jeho základech.

Vysoké letní teploty a nutnost drahé klimatizace jsou velkým ekonomickým výdajem na provoz budov. U starších staveb, které jsou energeticky náročnější, se tyto výdaje ještě znásobují. Stále více se tedy prosazují chytré a zároveň zelené budovy. Tomuto trendu pomáhá i tlak na udržitelnost. V mnoha zemích a regionech včetně ČR vstupují na scénu přísnější environmentální a energetické předpisy a regulace. Jedná se například o směrnici CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), která bude standardizovat reporting udržitelnosti.

reklama