Potvrdil hypoteční trh v březnu prognózy odborníků?

Ve třetím měsíci roku úrokové sazby hypoték mírně vzrostly na 2 %. I přes očekávaný trend pozvolného zvyšování zájem Čechů o půjčky na bydlení neupadá. Prodlužují se také doby zpracování hypotečních úvěrů.

Podle Broker Consulting Indexu, který ukazuje průměrnou úrokovou sazbu u hypotéčních úvěrů, jež zprostředkovali konzultanti Broker Consulting a pobočky OK POINT u kteréhokoli poskytovatele hypotečních úvěrů, se od začátku roku začíná projevovat předpokládaný růst sazeb až o 0,3% bodu. Z únorových 1,98 % se úroky zvýšily na 2 % a stále proto však nelze hovořit o dramatické změně.

„Důvodem je fakt, že se aktuálně stále zpracovávají a podepisují hypoteční úvěry z předchozích měsíců. Výraznější zvyšování úrokových sazeb, k němuž přistoupila většina bank navzdory tomu, že ČNB ponechala sazby beze změny, se v Indexu projeví s určitým zpožděním,“ vysvětlil Martin Novák, hlavní analytik Broker Consulting. 

Průměrná hypotéka v březnu činila 2 918 730 korun a v porovnání předčila stejný měsíc loňského roku o 497 503 korun. Zájmu Čechů o půjčky na bydlení nahrává snížení daní způsobené zrušením superhrubé mzdy a mnohdy také to, že vlivem pandemie méně utrácejí za cestování, kulturu a další volnočasové aktivity. S vývojem celospolečenské situace zároveň souvisí i stoupající zájem o chaty a chalupy, k jejichž nákupu lze hypoteční úvěr rovněž využít.

„Vzhledem k enormnímu zájmu o hypotéky jsou téměř všechny bankovní ústavy nuceny prodloužit dobu na zpracování hypotečních úvěrů. Situaci při zpracování samozřejmě také komplikuje epidemická situace v zemi, respektive hygienická opatření a postupy bank k zamezení případné nákazy na pracovišti,“ popsal Martin Novák.

Proces navíc podle Nováka v prvních měsících roku komplikovala i distanční výuka a uzavření školek, které ztěžovaly práci mnoha zaměstnanců bank. „U některých bank tak dochází ke zdržení v rámci několika dní, u jiných se čekání na schválení hypotéky může protáhnout výrazně více,“ doplnil.

Právě z těchto důvodů by měli žadatelé o hypotéku průběžně sledovat, jak si jednotlivé banky s ohledem na délku zpracování žádosti vedou, radí analytik. Mohou tak předejít komplikacím z pohledu dodržení lhůt v kupní smlouvě a nastavení případných pokut. Zásadní je podle něj komunikovat nejen s bankou, ale se všemi účastníky realitní transakce a jakékoliv zdržení při schvalování hypotéky jim co nejdříve oznámit.

Rubrika
Lenka Gregorová

3017

reklama

Nejnovější články

Víc než šest set parkovacích míst uvnitř i venku včetně dvou desítek nabíjecích stanic pro elektromobily – to přinese vybudování parkovacího domu na Šumavské. Nyní dělníci pracují na jeho základech.

Vysoké letní teploty a nutnost drahé klimatizace jsou velkým ekonomickým výdajem na provoz budov. U starších staveb, které jsou energeticky náročnější, se tyto výdaje ještě znásobují. Stále více se tedy prosazují chytré a zároveň zelené budovy. Tomuto trendu pomáhá i tlak na udržitelnost. V mnoha zemích a regionech včetně ČR vstupují na scénu přísnější environmentální a energetické předpisy a regulace. Jedná se například o směrnici CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), která bude standardizovat reporting udržitelnosti.

Po více než deseti letech posun v projektu Čtvrť pod Hády, luxusní byty pod Kraví Horou v hodnotě několika desítek milionů korun nebo osmadvacet nových budov v rozvojovém území takzvaného Jižního centra. Brněnský realitní trh čekají velké novinky. V bytové otázce chce navíc rozvést se soukromými investory dialog i město.

Na českém fotovoltaickém trhu je obrovský přetlak. Podle odhadů odborníků na něm aktuálně působí až 800 dodavatelů, kteří se zásadně liší úrovní odbornosti, jednáním i zkušenostmi v oboru. Přitom výběr dodavatele FVE je klíčový krok, který zásadně určí ráz celé investice. Cech akumulace ve fotovoltaice (CAFT) v únoru vydal Desatero pro výběr fotovoltaiky a společnost Schlieger, jeden z historicky prvních členů CAFT, druhý bod desatera věnovaný právě výběru dodavatele dále rozvádí. Níže je pět kritérií, které jsou doporučeny při výběru dodavatele zohlednit.

reklama