Letošní rok je pro stavební spoření rekordní

Stavebním spořitelnám se letos daří. Jen do konce července u nich klienti čerpali úvěry za téměř 65 miliard korun. Bez jednoho procenta se tak již nyní bankovním domům podařilo dosáhnout stejného objemu úvěrů, jako za celý loňský rok. Reálná úroková sazba je vzhledem k inflaci záporná, investice do nemovitosti nebo její zhodnocení rekonstrukcí se tedy stále vyplatí.

Za posledních více než deset let byl pro stavební spořitelny nejúspěšnější rok 2018. Vypadá to, že jej na špici vystřídá rok letošní, který, co se výše poskytnutých úvěrů týče, láme rekordy. Na konci sedmého měsíce již stavební spořitelny vyplatily 99 % objemu úvěrů za celý rok 2020 a 96 % objemu úvěrů za rekordní rok 2018.

Úrokové sazby úvěrů na bydlení sice neustále pozvolna rostou, stále jsou ale pro Čechy únosné a drží se na nízkých hodnotách. Z dat České národní banky (ČNB) vyplývá, že v červnu byla roční průměrná sazba nákladů (RPSN) stavebních spořitelen 2,23 %, tedy dokonce nižší než srovnatelná RPSN hypoték u bank. Ta činila 2,27 %.

„Nízké sazby úvěrů na bydlení stále silně motivují Čechy ke koupi nemovitostí, a to navzdory tomu, že jejich ceny stoupají meziročně o desítky procent. Nicméně se stále častěji setkáváme s tím, že se lidé kvůli vysokým cenám vrhají raději do rekonstrukcí stávajícího bydlení. Pouštějí se například do přestaveb garáží nebo budují půdní vestavby. Tím nejen řeší své bytové potřeby, ale významně zvyšují i hodnotu nemovitosti,“ popsal Jiří Šedivý, tajemník Asociace českých stavebních spořitelen.

Úvěr ze stavebního spoření se vyplatí vzít si například na rekonstrukci a modernizaci bydlení. „Výše reálných úrokových sazeb je totiž stále hluboko pod inflací, což znamená, že úroky z těchto úvěrů jsou v podstatě záporné,“ doplnil Šedivý.

Reálné úrokové sazby přitom představují skutečnou sazbu, kterou žadatel o úvěr dostane při zohlednění faktoru inflace. V současné době se inflace pohybuje ve výši 3,4 %, průměrné úrokové sazby stavebních spořitelen byly v červnu 2,38 % p. a. Reálná úroková sazba na dobu fixace tedy činí –1,02 %.

Rekonstrukce však může hodnotu nemovitosti zvýšit až o několik stovek tisíc i miliony korun. „Pětina Čechů uvažuje, že na důchod změní bydlení. Buď se přestěhují do skrovnějšího, nebo se přesunou z velkých měst do menších nebo na venkov. Pokud se rozhodnou ve stávajícím bydlení zůstat, včasnou rekonstrukcí si ho mohou připravit na pohodlné stáří,“ dodal Jiří Šedivý.

Rubrika
Lenka Gregorová

3876

reklama

Nejnovější články

Víc než šest set parkovacích míst uvnitř i venku včetně dvou desítek nabíjecích stanic pro elektromobily – to přinese vybudování parkovacího domu na Šumavské. Nyní dělníci pracují na jeho základech.

Vysoké letní teploty a nutnost drahé klimatizace jsou velkým ekonomickým výdajem na provoz budov. U starších staveb, které jsou energeticky náročnější, se tyto výdaje ještě znásobují. Stále více se tedy prosazují chytré a zároveň zelené budovy. Tomuto trendu pomáhá i tlak na udržitelnost. V mnoha zemích a regionech včetně ČR vstupují na scénu přísnější environmentální a energetické předpisy a regulace. Jedná se například o směrnici CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), která bude standardizovat reporting udržitelnosti.

Po více než deseti letech posun v projektu Čtvrť pod Hády, luxusní byty pod Kraví Horou v hodnotě několika desítek milionů korun nebo osmadvacet nových budov v rozvojovém území takzvaného Jižního centra. Brněnský realitní trh čekají velké novinky. V bytové otázce chce navíc rozvést se soukromými investory dialog i město.

Na českém fotovoltaickém trhu je obrovský přetlak. Podle odhadů odborníků na něm aktuálně působí až 800 dodavatelů, kteří se zásadně liší úrovní odbornosti, jednáním i zkušenostmi v oboru. Přitom výběr dodavatele FVE je klíčový krok, který zásadně určí ráz celé investice. Cech akumulace ve fotovoltaice (CAFT) v únoru vydal Desatero pro výběr fotovoltaiky a společnost Schlieger, jeden z historicky prvních členů CAFT, druhý bod desatera věnovaný právě výběru dodavatele dále rozvádí. Níže je pět kritérií, které jsou doporučeny při výběru dodavatele zohlednit.

reklama