Komplex na Vojtově se uchází o cenu za nejkvalitnější městské stavby za posledních 30 let

Na podzim loňského roku byly bytové domy na Vojtově ulici dokončeny a zkolaudovány. Nyní soutěží o Zvláštní cenu Opera Civitatem ministryně pro místní rozvoj za architektonicky či urbanisticky nejkvalitnější soubory staveb vybudované za uplynulých 30 let ve městech ku prospěchu jejich občanů a návštěvníků.

Do klání o cenu v kategorii Městské bydlení, která má být udělena za výjimečný stavební počin ve městech nad 5 000 obyvatel v rámci projektu Architecture Week Praha, přihlásili stavbu Bytové domy Vojtova brněnští radní.

Soutěž, která je pořádána pro podporu rozvoje architektury a stavební kultury měst a ukazuje ty nejlepší výsledky dosahované na poli zlepšování kvality života občanů, funguje od roku 1991.

„Jedním z posuzovaných kritérií je městské bydlení a jeho začlenění do struktury města. Právě komplex bytových domů na ulici Vojtova je skvělým příkladem posílení reurbanizace, tedy rozvoje funkce bydlení přímo v zastavěném území a zachování kompaktnosti města. Proto jsme se stavbu rozhodli do soutěže přihlásit,“ vysvětlila primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Ve Vojtově ulici vyrostly v letech 2018 až 2020 dva bytové domy s čísli 7 a 9, ve kterých se nachází 116 bytů. Ty jsou určeny pro seniory starší 65 let, pro mladé rodiny jako startovací byty, 14 bytů je bezbariérových a 2 jsou určeny pro sociálně slabé.

„Součástí komplexu je také veřejný park s dětským hřištěm, fitparkem, klecovým hřištěm pro míčové hry a odpočinkovými zónami s lavičkami a dostatkem zeleně. Jsou tak vytvořeny ideální podmínky pro různé formy aktivního a pasivního odpočinku pro lidi všech věkových kategorií,“ popsal náměstek primátorky Jiří Oliva.

Své místo tu našla i pobočka Knihovny Jiřího Mahena v Brně, kulturní a vzdělávací středisko (Kávéeska) a Centrum sociálních služeb – sídlo pečovatelské služby. V budoucnu v komplexu vyroste i kavárna.

„Hlavní myšlenkou projektu bylo vytvořit klidné a kultivované nájemní bydlení založené na sociálních kontaktech mezi lidmi, které umožní vznik sousedského společenství, tedy formy sdíleného nájemního bydlení. Život v domě není založen na nutnosti, ale na možnostech a vlastní iniciativě nájemníků, jejich vzájemné podpoře a solidaritě. Výsledkem je pocit bezpečí a dostupná pomoc v případě potřeby. Sdílené bydlení snižuje pocity odloučenosti a staří lidé si díky němu nebudou připadat osaměle,“ doplnil Jiří Oliva. Právě i z těchto důvodů se vedení jihomoravské metropole rozhodlo do soutěže bytové domy nominovat.

Lenka Gregorová

3641

reklama

Nejnovější články

Čtyři byty, které jsou momentálně ve správě městské části Brno-střed, budou v průběhu dubna nabídnuty zájemcům o koupi formou aukce na adrese drazby-brno.cz.

Brněnský realitní trh s nemovitostmi zamrzl. Potvrdil to i čtvrtý kvartál loňského roku. „Ačkoliv byl z tohoto pohledu o trochu úspěšnější než ten předchozí, návrat k číslům před vypuknutím konfliktu na Ukrajině je zatím v nedohlednu. Dobře to ilustruje skutečnost, že se v lednu loňského roku prodalo více bytů než za celé druhé pololetí dohromady,“ říká Dalibor Lamka, výkonný ředitel a předseda představenstva společnosti Trikaya.

Po avizovaném rozšíření do jižní části Evropy přichází developerská společnost DOMOPLAN s konkrétním rezidenčním projektem. Na předměstí chorvatského Záhřebu v rozvíjející se oblasti Samobor vybuduje šest prémiových vilových domů s celkem 100 byty. Součástí projektu, který bude částečně energeticky soběstačný, je také zelený park a dětské hřiště. Začít stavět DOMOPLAN plánuje v prvním čtvrtletí příštího roku, hotovo by mělo být ve druhé půlce roku 2025. 

Současné stavebnictví a realitní trh se musejí potýkat s nebývalým množstvím problémů a výzev vyplývajících nejen ze současné zhoršující se geopolitické a ekonomické situace, ale i z klimatických změn. Ochlazení sektoru je patrné také v Brně. Nejen do zdejší bytové otázky, ale i fungování města celkově, se navíc výrazně promítá chybějící nový územní plán, suburbanizace, nedostatečná infrastruktura a dlouhé povolovací procesy.

reklama