Hypoteční trh očima odborníka. Co jej nevíce ovlivňuje?

Hypotéky u Čechů stále bodují. První čtvrtletí letošního roku dosáhlo rekordního objemu poskytnutých hypotečních úvěrů téměř 100 miliard korun, nejčastěji se klienti vydávali do bankovních domů v březnu, kdy si sjednali 14 401 nových hypoték a objem úvěrů dosáhl 44,72 miliard korun. Vyplývá to z údajů Fincentrum Hypoindex. Jak vidí situaci na hypotečním trhu odborníci?

Hypoteční trh v posledních měsících ovlivnilo několik faktorů. Výrazně se projevily nízké úrokové sazby úvěrů i snaha investorů uložit volné peněžní prostředky. „Dále se dle mého názoru projevuje i nemožnost vycestovat na delší dobu do zahraničí. V posledních letech bylo trendem hlavně mladých lidí, že část roku pracovali a další část jezdili po světě jen s batohem. Proto obvykle nechtěli investovat do vlastního bydlení. Nyní však necestují a když necestují, mají názor, že nedává smysl platit nájem, a tak kupují svůj první byt. Osobně mám hodně takovýchto klientů,“ popisuje své zkušenosti regionální manažer společnosti Bidli Pavel Kolář. „Dalším fenoménem je snaha mladých osamostatnit se. Není výjimkou, že si sami pro sebe pořizují nemovitost hned po dokončení studií. Následně si najdou partnera, byt nechají na nájem a kupují svoje společné bydlení. Nemovitostí je proto potřeba více než v minulosti,“ dodává.

Vliv má i nedostatek volných nemovitostí. Z aktuálních údajů Českého statistického úřadu navíc vyplývá, že v 1. čtvrtletí letošního roku se meziročně snížil počet zahájených bytů o 7,5 % a činil 8 451 bytů. Za vysokou cenu se tak prodávají i ty, o které by v dřívějších dobách nebyl zájem. To se výrazně podepisuje na rekordním objemu sjednaných úvěrů.  „Troufám si tvrdit, že k zastavení růstu cen na realitním trhu nedojde. To očekávám ve chvíli, kdy klientům s průměrným příjmem nebude bonita stačit na běžný byt. Pak nebudou schopni kupovat a zvyšování cen se může zbrzdit, ne však klesnout,“ odhaduje Kolář.

Na chování zákazníků se podepisuje výše průměrné úrokové sazby. Ta v březnu po 11 měsících poklesů nepatrně stoupla, oproti únoru o 0,01 %. „Aktuálně úrokové sazby stoupají vlivem růstu vnitrobankovní sazby. Odhaduje se, že i ČNB letos dvakrát zvýší svoje sazby ze současných 0,25 % na 0,75 %. Průměrnou sazbu ve čtvrtém kvartálu letošního roku očekávám nad 2,5 %,“ predikuje odborník.

V neposlední řadě se do rekordních čísel promítly i refinancované úvěry. Převod stávajících úvěrů může podle analýz odborníků u jednotlivých bank dosahovat 25 až 50 % z vykazovaného počtu. „Právě množství refinancovaných úvěrů podle mne trochu uměle navyšuje rekordní čísla objemu sjednaných hypoték. Pokud klient přechází k jiné bance, ta jej reportuje jako nového zákazníka a nový úvěr. Kdyby zůstal u staré, v žádné tabulce se již neobjeví,“ uzavírá Pavel Kolář.

Rubrika
Lenka Gregorová

3169

reklama

Nejnovější články

Mezinárodní organizace Docomomo International ocenila v rámci nejlepších rekonstrukcí moderních architektonických děl z celého světa za posledních 12 let brněnskou vilu Tugendhat. Její opravu realizovanou v letech 2010–2012 odborníci označili za „mimořádně provedenou“.  Památka získala ocenění i v kategorii Open House.

Léto končí a s ním odchází i poslední teplé dny. Zajistit si v nadcházející chladnější polovině roku v našich příbytcích teplo rodinného krbu, by mělo být prioritou. Jak je to s topnou sezónou a nač zaměřit pozornost při kontrole topné soustavy?

To, že Dominikánské náměstí čekají změny v podobě nového vodního prvku, není v Brně žádnou novinkou. Jeho vzhled i výběr se v jihomoravské metropoli řeší dlouhodobě. Své vítěze již má architektonicko-výtvarná soutěž, ze které vzejde finální podoba okrasy někdejšího Rybího trhu. Vítězný vodní prvek však budí u mnoha Brňanů rozpaky.

Mendlovo náměstí se brzy promění. Rekonstrukce se dotkne veřejného prostranství významného brněnského dopravního uzlu a přinést by prostoru měla především vyšší komfort. Společnost PK OSSENDORF požádala v zastoupení města Brna o vyjádření k dokumentaci pro společné územní a stavební řízení na první fázi úpravy.

reklama