Panelové domy. Jaká je jejich historie?

Podle dostupných údajů žije v České republice téměř třetina obyvatel v panelových domech. Blížíte-li se k velkoměstům, již z dálky vás ve většině případů vítá šedá náruč okrajových sídlišť. V žádném případě však nejde pouze doménu metropolí. Panelový dům potkáte například i v romantické přírodní scenérii Krkonoš.

S nadsázkou lze říci, že Česká republika patří, stejně jako například Německo, k panelákovým velmocem. A o bydlení v nich je stále zájem, důvodů je přitom hned několik. Například fluktuace obyvatel či řešení rodinné situace, kdy je potřeba více místa, ale na novostavbu scházejí finance. A v neposlední řadě i nedostatek nových bytů na trhu.

Jaká je ale jejich historie? Pilotní výstavba se datuje do období po první světové válce, první paneláky začaly vznikat v Nizozemí, hned poté v Německu. Svou zlatou éru však kvůli tehdejšímu nedostatku bytů, urbanizaci a rovněž objevu prefabrikovaného panelu zažívají až po druhé světové válce.

V našich krajích vyrostl první panelový dům v roce 1953 v pražských Ďáblicích. Milosav Wimmer pro něj dokonce vyvinul speciální konstrukční systém, skeletonpanel. Stojí zde stále a obyvatelé v něm žijí ve dvanácti bytových jednotkách s dispozicí 3+1.

V Brně byla poprvé experimentální panelová technika využita pro stavbu domu ve Fišově ulici v Černých Polích. Jeho projekt vznikl v roce 1955, noví nájemníci se zde zabydleli ve čtyřiadvaceti bytech. Prvním sídlištěm jihomoravské metropole byl Juliánov architekta Pavla Krchňáka.

Lenka Gregorová

4267

reklama

Nejnovější články

V uplynulém roce se na brněnském trhu prodalo nejméně novostaveb za poslední dekádu jeho sledování. Celkem 535 bytů v hodnotě 3,6 miliardy korun. Ceny přesto v průběhu roku neklesly a drží se na úrovni 130 000 Kč za metr čtvereční podlahové plochy. Prodejci hlásí oživení trhu, které nastalo v druhé polovině roku. V novém roce odborníci očekávají zlevnění úvěrů, růst poptávky i mírný růst cen, a to jak u starších, tak nových bytů. Údaje vyplývají z pravidelné analýzy brněnského trhu novostaveb, kterou připravuje společnost IMPERA styl.

Zásadní proměna čeká druhé nejvytíženější nádraží v Brně. Železniční stanice Královo Pole projde masivní rekonstrukcí, která přinese komfortnější cestování díky nové hale i přestavěnému kolejišti. Všechna nástupiště budou bezbariérová a nynější podchod se prodlouží až na ulici Myslínovu. Hotovo má být zhruba za dva roky.

Víc než šest set parkovacích míst uvnitř i venku včetně dvou desítek nabíjecích stanic pro elektromobily – to přinese vybudování parkovacího domu na Šumavské. Nyní dělníci pracují na jeho základech.

Vysoké letní teploty a nutnost drahé klimatizace jsou velkým ekonomickým výdajem na provoz budov. U starších staveb, které jsou energeticky náročnější, se tyto výdaje ještě znásobují. Stále více se tedy prosazují chytré a zároveň zelené budovy. Tomuto trendu pomáhá i tlak na udržitelnost. V mnoha zemích a regionech včetně ČR vstupují na scénu přísnější environmentální a energetické předpisy a regulace. Jedná se například o směrnici CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), která bude standardizovat reporting udržitelnosti.

reklama