Nový most přes Svitavu propojí revitalizované brownfieldy

Břehy řeky Svitavy propojí nový most. Ten bude zároveň spojnicí mezi dvěma revitalizovanými lokalitami. Podoba mostu ve čtvrti Nová Zbrojovka vzejde z urbanisticko-architektonické jednofázové otevřené projektové soutěže. Ta bude vyhlášena 19. listopadu.

Jedním z rozvojových cílů Brna je i přerod současných brownfieldů. „V Brně se nachází více než 100 brownfieldů. Každý případ, kdy se podaří tyto prostory, mnohdy spojené s naší průmyslovou historií, smysluplně revitalizovat, je vítaný, odblokují se totiž poměrně velká území,“ uvedl náměstek primátorky Tomáš Koláčný. „Zatímco bývalé areály Zbrojovky Brno a Motorárny Zetor budou přestavovat soukromé subjekty, propojení rozvojových lokalit bude zajišťovat město. Část jeho nákladů navíc pokryje příspěvek poskytnutý těmito investory.“

Řeka Svitava tak v projektové soutěži získá nové přemostění. „Předmětem soutěže je návrh přemostění řeky Svitavy včetně návrhu křižovatkové větve vedoucí na západ směrem k ulici Svitavské nábřeží a nájezdů na most z ulice Nová Šámalova a Nová Dukelská. V rámci řešeného území budou koncepčně navržena přilehlá veřejná prostranství nábřeží včetně protipovodňových opatření,“ připomněla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Právě ty patří k zásadním tématům schváleným v zadávacích podmínkách soutěže. „Povodně se nám naštěstí celkem vyhýbají, naposledy se Brnem prohnala velká voda v letech 1938 a 1941. Nicméně zadání je takové, že návrh nového mostu musí umožnit převedení stoleté vody,“ upřesnil 1. náměstek primátorky Petr Hladík.

Požadované jsou dále například i minimální zásahy do stávajícího areálu Briessovy sladovny.

Co přinese novinka místním obyvatelům? „Nový most přes Svitavu má mít 4 pruhy, celkovou délku 53 metrů a šířku 28 metrů. Dva pruhy budou vyhrazeny pro veřejnou hromadnou dopravu a další dva pro individuální automobilový provoz. Na obou stranách mají mít svoje samostatné pruhy cyklisté, v každém směru bude i prostor pro pohyb pěších,“ uvedl již dříve radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

O výběru vítězného návrhu by měla porota rozhodnout v březnu příštího roku.

Lenka Gregorová

4536

reklama

Nejnovější články

Víc než šest set parkovacích míst uvnitř i venku včetně dvou desítek nabíjecích stanic pro elektromobily – to přinese vybudování parkovacího domu na Šumavské. Nyní dělníci pracují na jeho základech.

Vysoké letní teploty a nutnost drahé klimatizace jsou velkým ekonomickým výdajem na provoz budov. U starších staveb, které jsou energeticky náročnější, se tyto výdaje ještě znásobují. Stále více se tedy prosazují chytré a zároveň zelené budovy. Tomuto trendu pomáhá i tlak na udržitelnost. V mnoha zemích a regionech včetně ČR vstupují na scénu přísnější environmentální a energetické předpisy a regulace. Jedná se například o směrnici CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), která bude standardizovat reporting udržitelnosti.

Po více než deseti letech posun v projektu Čtvrť pod Hády, luxusní byty pod Kraví Horou v hodnotě několika desítek milionů korun nebo osmadvacet nových budov v rozvojovém území takzvaného Jižního centra. Brněnský realitní trh čekají velké novinky. V bytové otázce chce navíc rozvést se soukromými investory dialog i město.

Na českém fotovoltaickém trhu je obrovský přetlak. Podle odhadů odborníků na něm aktuálně působí až 800 dodavatelů, kteří se zásadně liší úrovní odbornosti, jednáním i zkušenostmi v oboru. Přitom výběr dodavatele FVE je klíčový krok, který zásadně určí ráz celé investice. Cech akumulace ve fotovoltaice (CAFT) v únoru vydal Desatero pro výběr fotovoltaiky a společnost Schlieger, jeden z historicky prvních členů CAFT, druhý bod desatera věnovaný právě výběru dodavatele dále rozvádí. Níže je pět kritérií, které jsou doporučeny při výběru dodavatele zohlednit.

reklama