Nový most přes Svitavu propojí revitalizované brownfieldy

Břehy řeky Svitavy propojí nový most. Ten bude zároveň spojnicí mezi dvěma revitalizovanými lokalitami. Podoba mostu ve čtvrti Nová Zbrojovka vzejde z urbanisticko-architektonické jednofázové otevřené projektové soutěže. Ta bude vyhlášena 19. listopadu.

Jedním z rozvojových cílů Brna je i přerod současných brownfieldů. „V Brně se nachází více než 100 brownfieldů. Každý případ, kdy se podaří tyto prostory, mnohdy spojené s naší průmyslovou historií, smysluplně revitalizovat, je vítaný, odblokují se totiž poměrně velká území,“ uvedl náměstek primátorky Tomáš Koláčný. „Zatímco bývalé areály Zbrojovky Brno a Motorárny Zetor budou přestavovat soukromé subjekty, propojení rozvojových lokalit bude zajišťovat město. Část jeho nákladů navíc pokryje příspěvek poskytnutý těmito investory.“

Řeka Svitava tak v projektové soutěži získá nové přemostění. „Předmětem soutěže je návrh přemostění řeky Svitavy včetně návrhu křižovatkové větve vedoucí na západ směrem k ulici Svitavské nábřeží a nájezdů na most z ulice Nová Šámalova a Nová Dukelská. V rámci řešeného území budou koncepčně navržena přilehlá veřejná prostranství nábřeží včetně protipovodňových opatření,“ připomněla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Právě ty patří k zásadním tématům schváleným v zadávacích podmínkách soutěže. „Povodně se nám naštěstí celkem vyhýbají, naposledy se Brnem prohnala velká voda v letech 1938 a 1941. Nicméně zadání je takové, že návrh nového mostu musí umožnit převedení stoleté vody,“ upřesnil 1. náměstek primátorky Petr Hladík.

Požadované jsou dále například i minimální zásahy do stávajícího areálu Briessovy sladovny.

Co přinese novinka místním obyvatelům? „Nový most přes Svitavu má mít 4 pruhy, celkovou délku 53 metrů a šířku 28 metrů. Dva pruhy budou vyhrazeny pro veřejnou hromadnou dopravu a další dva pro individuální automobilový provoz. Na obou stranách mají mít svoje samostatné pruhy cyklisté, v každém směru bude i prostor pro pohyb pěších,“ uvedl již dříve radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

O výběru vítězného návrhu by měla porota rozhodnout v březnu příštího roku.

Lenka Gregorová

4536

reklama

Nejnovější články

V uplynulém roce se na brněnském trhu prodalo nejméně novostaveb za poslední dekádu jeho sledování. Celkem 535 bytů v hodnotě 3,6 miliardy korun. Ceny přesto v průběhu roku neklesly a drží se na úrovni 130 000 Kč za metr čtvereční podlahové plochy. Prodejci hlásí oživení trhu, které nastalo v druhé polovině roku. V novém roce odborníci očekávají zlevnění úvěrů, růst poptávky i mírný růst cen, a to jak u starších, tak nových bytů. Údaje vyplývají z pravidelné analýzy brněnského trhu novostaveb, kterou připravuje společnost IMPERA styl.

Zásadní proměna čeká druhé nejvytíženější nádraží v Brně. Železniční stanice Královo Pole projde masivní rekonstrukcí, která přinese komfortnější cestování díky nové hale i přestavěnému kolejišti. Všechna nástupiště budou bezbariérová a nynější podchod se prodlouží až na ulici Myslínovu. Hotovo má být zhruba za dva roky.

Víc než šest set parkovacích míst uvnitř i venku včetně dvou desítek nabíjecích stanic pro elektromobily – to přinese vybudování parkovacího domu na Šumavské. Nyní dělníci pracují na jeho základech.

Vysoké letní teploty a nutnost drahé klimatizace jsou velkým ekonomickým výdajem na provoz budov. U starších staveb, které jsou energeticky náročnější, se tyto výdaje ještě znásobují. Stále více se tedy prosazují chytré a zároveň zelené budovy. Tomuto trendu pomáhá i tlak na udržitelnost. V mnoha zemích a regionech včetně ČR vstupují na scénu přísnější environmentální a energetické předpisy a regulace. Jedná se například o směrnici CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), která bude standardizovat reporting udržitelnosti.

reklama