Model ukáže budoucí novou čtvrť Trnitá

Bude moderní, živá a Brňanům nabídne stovky nových bytů. Novou čtvrť Trnitá představí právě vznikající model, který připravuje Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s 3D studiem FAVU VUT v Brně. Využije jej i odborná porota mezinárodní soutěže na podobu nového hlavního nádraží.

Současné území nikoho by se mělo změnit v moderní místo a nabídnout novou adresu a domov až pro 15 tisíc Brňanů. Nejen to by měl přinést jihomoravské metropoli a jejím obyvatelům vznik nové čtvrti Trnitá. Ta aktuálně patří k místním nejvýznamnějším rozvojovým projektům. Rozprostírat se bude mezi současným a budoucím hlavním vlakovým nádražím, lemovat ji bude nábřeží řeky Svratky, parky a na horizontu brněnská dominanta Petrov. Nová lokalita vytvoří živé místo, jehož centrem bude široký bulvár, ulice a veřejná prostranství i oživené nábřeží řeky a nové vlakové nádraží. To vše po vzoru zahraničních metropolí jako je Vídeň či Hamburk, kde rovněž vznikly v okolí nádraží smíšené čtvrti.

Dva kilometry dlouhou a jeden a půl kilometru širokou část území Brna obsáhne na dvanácti čtverečních metrech připravovaný model. Ten v měřítku 1:500 představí stovky budov, přes dva tisíce stromů, vlakové a tramvajové tratě a řeku Svratku jako výrazný krajinný prvek oblasti. Novinka poslouží i odborné porotě mezinárodní soutěže na podobu nového hlavního nádraží.

„Přímo do modelu budou soutěžní týmy vkládat navržené budovy nového hlavního nádraží s navazujícím veřejným prostranstvím, které tak bude možné hodnotit z nadhledu a v kontextu celého místa. Model bude sloužit také při dalších jednáních o záměrech v nové čtvrti Trnitá. Počítáme s tím, že bude možné měnit budovy spolu s tím, jak se bude území rozvíjet,“ popsal ředitel KAM Michal Sedláček.

Model vyrábí 3D studio FAVU brněnského Vysokého učení technického pomocí 3D tisku a počítačem řízeného obrábění. „Kombinujeme dvě technologie. CNC obrábění pro výrobu terénu a 3D tisk pro zástavbu. Jednou materiál ubíráte, druhou se na sebe v tenkých vrstvičkách přidáváte. V digitálním sochařství je pro nás běžné, že vytváříme velké objekty, které se skládají z více dílů a musí se k sobě sesadit. V tomto případě je však mimořádná přesnost, se kterou pracujeme. Přestože má celý model několik metrů, nemůžeme si mezi jednotlivými díly dovolit nepřesnosti ani v řádu milimetrů,“ popsal vedoucí 3D studia FAVU Tomáš Medek. Hotovo by mělo být letos v červnu.

Zmenšenina by měla být využitelná i pro další veřejná jednání nad novou čtvrtí Trnitá a navazující architektonické soutěže v lokalitě. Rozložit proto půjde do dvanácti částí. Například zdejší dominanty a památkové chráněné budou připevněny natrvalo, ostatní domy bude možné upravit či vyměnit podle toho, jak se budou vyvíjet plány na rozvoj území.

Součástí bude i nové nádraží

Ve druhé fázi mezinárodní soutěže o návrh nového brněnského vlakového nádraží rozpracují své návrhy do větší podrobnosti čtyři postupující, kteří mají rovněž za úkol vyrobit fyzický model nádraží včetně jeho okolí, jenž doplní vznikající zmenšeninu čtvrti. Dvanácti soutěžních týmů je vybrala odborná porota, ve které i přes opatření související s pandemií nechyběli díky online technologiím ani zahraniční členové z Londýna, architekta Eva Jiřičná, architekt Igor Marko nebo urbanista Peter Gero z Hamburku. Soutěžící

„Na nové nádraží v Brně se v minulosti pořádala celá řada soutěží. Pevně věříme, že tato soutěž bude poslední a povede ke stavbě nádraží. Do soutěže se zapojily přední světové a české architektonické kanceláře s velkými zkušenostmi, takže konkurence byla opravdu velká. Přesto se porota úspěšně shodla na čtyřech návrzích, které postoupily do druhé fáze soutěže,“ popsal ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček.

„Jsem rád, že na soutěži město Brno spolupracuje s klíčovým partnerem, kterým je Správa železnic. Nejde přitom jen o návrh vlastního nádraží, ale také řešení okolních veřejných prostranství a zasazení celé stavby do vznikající nové čtvrti Trnitá. Počítáme s tím, že vítěz soutěže se bude podílet na přípravě projektové dokumentace jak pro Správu železnic, tak pro město Brno,“ sdělil první náměstek primátorky Petr Hladík.

Zájemci si budou moci celý model včetně zapracované vítězné podoby hlavního nádraží prohlédnout na výstavě soutěžních návrhů. Ta by se měla uskutečnit během letošního podzimu.

Lenka Gregorová

2797

reklama

Nejnovější články

S přípravou na nadcházející nejteplejší měsíce v roce přichází na řadu i revize našich příbytků. Zahrada vyžaduje naši péči a stejně tak si kontrolu zaslouží i další části našeho domova. Například střecha. Díky pár úkonům se totiž můžete vyvarovat mnohem rozsáhlejším problémům.

Možnost, že budeme částečně pracovat na homeoffice i v následujících měsících, se promítá i do trhu s nemovitostmi. S novým životním rytmem totiž roste i zájem Čechů o byty se samostatnou pracovnou. Trendu, který je nejvíce patrný v Praze a v Brně, se přizpůsobují i majitelé bytů určených k pronájmu.

Realitní trh v jihomoravské metropoli pokořil další hranici. Průměrná cena metru čtverečního nové bytové jednotky poprvé v historii přesáhla 100 tisíc korun. Důvodem je vysoká poptávka plynoucí z nedostačující výstavby, a především zkostnatělé územní plánování. O jaké byty je v Brně největší zájem a kolik za ně musí noví majitelé v průměru zaplatit?

Žadatelé z řad mladší generace stále častěji volí pro splněních svých snů o vlastním bydlení hypoteční úvěry. Vyplývá to z dat České spořitelny. Podle nich získali lidé do 30 let v posledních měsících více než pětinu všech schválených půjček na bydlení.

reklama