Hledání viaduktu v Brně. Zatím jen cihlové klenby, po obloucích se bude pátrat dál

Zda se v Brně dochoval historický viadukt pod současným náspem u hlavního nádraží a v jakém je stavu, se snaží zjistit průzkum iniciovaný Kanceláří architekta města Brna (KAM). První zkušební měření oblouky neukázalo, to doplňkové však odhalilo cihlové klenby. V hledání se bude pokračovat v létě.

Část kolejiště vedle bývalého skladiště Amerika u brněnského hlavního nádraží mapovala až deset metrů pod zem sonda. Výsledky měření georadarem, které je založeno na vysílání a následném přijímání odražených elektromagnetických pulsů od různých typů rozhraní zemin, zatím existenci oblouků pod náspem nepotvrdily. Průzkum proběhl začátkem prosince loňského roku a zahrnoval prvních šest oblouků, tedy zhruba šedesát metrů od budovy skladiště Amerika směrem na jih.

Úspěšnější bylo doplňkové ověřovací měření nad skladištěm. To v jeho sklepních prostorách ukázalo dodnes viditelných 16 cihlových oblouků původního viaduktu.

„Rozhodně budeme v hledání viaduktu dál pokračovat, uvedl ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček. Metodu georadaru navíc doplní i přímé metody, jako jsou například kopané sondy nebo jádrové vrty. Předpokládaný termín je směřován na letní měsíce letošního roku.

„Podle toho uvidíme, zda se stavba zachovala a v jakém je stavu. Vzhledem k historické hodnotě viaduktu zvažujeme jeho rekonstrukci, případně alespoň jeho zachovaných částí. Pokud se nám viadukt podaří obnovit, bude to významná dominanta města, podobě jako nedávno otevřený Negrelliho viadukt v Praze. Ten brněnský je přitom ještě o deset let starší,“ doplnil Sedláček.

Pohled do historie

Vídeňský viadukt vznikl jako součást trati mezi Brnem a Vídní během roku 1838 na popud společnosti Severní dráhy císaře Ferdinanda. Vlastní zdění viadukt měřil 637 metrů, byl jednokolejný se 72 oblouky. Dodnes mohou v Brně vidět pětiobloukový most přes řeku Svratku, který na stavbu navazoval. „Z původního viaduktu se zachovalo pouze několik nevelkých úseků, protože při rozšiřování kolejiště v 90. letech 19. století byl z větší části zasypán a je skryt v mohutném náspu. Patnáct cihelných oblouků je zachováno pod kolejemi a přístupno z budovy skladiště Malá Amerika, další jsou viditelné v ulici Nové Sady,“ sdělila mluvčí KAM Jana Běhalová.

Lenka Gregorová

2511

reklama

Nejnovější články

S přípravou na nadcházející nejteplejší měsíce v roce přichází na řadu i revize našich příbytků. Zahrada vyžaduje naši péči a stejně tak si kontrolu zaslouží i další části našeho domova. Například střecha. Díky pár úkonům se totiž můžete vyvarovat mnohem rozsáhlejším problémům.

Možnost, že budeme částečně pracovat na homeoffice i v následujících měsících, se promítá i do trhu s nemovitostmi. S novým životním rytmem totiž roste i zájem Čechů o byty se samostatnou pracovnou. Trendu, který je nejvíce patrný v Praze a v Brně, se přizpůsobují i majitelé bytů určených k pronájmu.

Realitní trh v jihomoravské metropoli pokořil další hranici. Průměrná cena metru čtverečního nové bytové jednotky poprvé v historii přesáhla 100 tisíc korun. Důvodem je vysoká poptávka plynoucí z nedostačující výstavby, a především zkostnatělé územní plánování. O jaké byty je v Brně největší zájem a kolik za ně musí noví majitelé v průměru zaplatit?

Žadatelé z řad mladší generace stále častěji volí pro splněních svých snů o vlastním bydlení hypoteční úvěry. Vyplývá to z dat České spořitelny. Podle nich získali lidé do 30 let v posledních měsících více než pětinu všech schválených půjček na bydlení.

reklama